sobota, 7 kwietnia 2012

Brak dźwięku w Windows Vista/7

Niekiedy w systemie Windows Vista/7 występuje problem z dziewiękiem, a dokładniej jego brak. Może to być spowodowane wieloma różnymi czynnikami. Postaram się tu opisać najczęściej występujące przyczyny tego problemu.


Krok 1
Objaw: brak dźwięku we wszystkich aplikacjach
Działanie: najedź na ikonę głośnika w pasku zadań (prawy dolny róg) i kliknij. Sprawdź czy dźwięk nie jest wyciszony lub suwak głośności nie jest na samym dole. Jeśli nie to kliknij prawym przyciskiem myszy na ikonę głośnika i wybierz Rozwiąż problemy z dźwiękiem. Jeśli to nie pomoże przejdź do następnego kroku.

Krok 2
Objaw: ikonka głośnika w pasku zadań ma czerwony krzyżyk
Działanie: najedź  na ikonkę i sprawdź jaki komunikat wyświetli się w podpowiedzi. Jeśli jest to "Brak zainstalowanego urządzenia wyjściowego audio" lub "Żadne wyjściowe urządzenie audio nie jest włączone",  kliknij prawym przyciskiem myszy na ikonę głośnika i wymierz z menu Urządzenia do odtwarzania.


Krok 3
Objaw: w oknie dźwięk brak urządzeń na liście w zakładce odtwarzanie ("Nie zainstalowano żadnych urządzeń audio")
Działanie: kliknij prawym przyciskiem na listę i w menu kontekstowym zaznacz "Pokaż wyłączone urządzenia" oraz "Pokaż odłączone urządzenia".
Jeśli w dalszym ciągu lista jest pusta przejdź do kroku 7

Krok 4
Objaw: wyłączone wyjściowe urządzenie dźwiękowe
Działanie: jeżeli na liście odtwarzanie znajduje się wyłączone urządzenie zaznacz je i kliknij prawym przycinkiem myszy. Z menu wybierz Włącz.

Krok 5
Objaw: Przy urządzeniu do odtwarzanie nie ma zielonej ikonki
Działanie: Zaznacz urządzenie na liście i kliknij przycisk Ustaw domyślne



Krok 6
Objaw: Urządzenie na liście w oknie dźwięk jest włączone. Mimo to w dalszym ciągu pojawia się komunikat o braku urządzenia.
Działanie: Sprawdź czy w są uruchomione usługi systemowe Konstruktor punktów końcowych audio systemu Windows oraz Windows Audio. Jeżeli nie działają prawidłowo zastosuj krok 8.

Aby sprawdzić usługi należy z Panelu sterowania wybrać Narzędzia administracyjne (kategoria system i zabezpieczenia), a następnie Usługi.


Krok 7
Objaw: W menadżerze urządzeń przy karcie dźwiękowej pojawia się żółta ikonka lub nie ma je na liście.
Działanie: Zainstaluj sterowniki karty dźwiękowej ze strony producenta karty (zalecane) lub zaznacz kartę dźwiękową na liście Menadżera urządzeń i wybierz Aktualizuj sterowniki. Uruchom ponownie komputer.
Jeżeli to nie przyniesie rezultatów sprawdź w BIOS-e czy włączona jest karta dźwiękowa (jeśli nie wiesz jak to zrobić sprawdź w instrukcji twojej płyty głównej).

Aby włączyć menażer urządzeń kliknij prawym przyciskiem myszy na Mój komputer i z menu wymierz Właściwości. Następnie kliknij na Menadżer urządzeń z lewej strony okna które się pojawiło.



Krok 8
Objaw: Urządzenie na liście w oknie dźwięk jest włączone, jednak nie można go wyłączyć.
Działanie: Otwórz wierz poleceń systemu Windows jako administrator (prawym przyciskiem myszy na ikonę Wiersz poleceń, z menu wybierz Uruchom jako administrator).

W konsoli wpisz:
net localgroup Administratorzy /add networkservice
naciśnij enter i wpisz:
net localgroup Administrators /add localservice
naciśnij enter i wpisz zamknij okno
uruchom ponownie komputer

Jeżeli nie udało ci się rozwiązać problemu za pomocą tych wskazówek napisz w komentarzach o swoim problemie.

16 komentarzy:

  1. Fajnie napisane, jednak mojego problemu nie rozwiązało. Mój problem jest taki, że po zainstalowaniu sterowników Realtek, wszystko gra i jest w najlepszym porządku, ale gdy wyłączę komputer na chwilę i ponownie włączę już dźwięku nie ma. Nie dotyczy to restartu komputera, ale zwykłego wyłączenia na kilka minut. Pojawia się głośnik z krzyżykiem i komenda "brak zainstalowanego urządzenia wyjściowego audio". No więc instaluję ponownie te same sterowniki co wcześniej i dźwięk jest. I bawię się już kilka dni w ten sposób i nigdzie żadnej rady rozwiązującej moją przypadłość. Pod XP tego problemu nie ma ale chciałem coś zmienić. Wprawdzie komputer leciwy ale działa, lepszy mi nie potrzebny choć być może będę zmuszony.

    OdpowiedzUsuń
  2. Masz zainstalowane najnowsze sterowniki?
    Gdy znika ci dźwięk to czy w w menadżerze urządzeń (tak jak w kroku 7) jest widoczna karta dźwiękowa?

    OdpowiedzUsuń
  3. W menadżerze urządzeń jest wszystko ok, a pod kontrolerami dźwięku widnieje - urządzenie zgodne ze standardem HDA.
    Przez chwilę myślałem, że problem się rozwiązał, bowiem zainstalowałem jakieś stare sterowniki do grafiki a po ich odinstalowaniu dźwięk się pojawił. Jednak po ponownym uruchomieniu komputera dźwięku już nie było. Sterowniki mam najnowsze. AC97 wywala, tylko HDA pasują.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślałem, że grafika nie wspólgra ze sterownikami audio, ale niestety nie. A może tak jest nadal? Wczoraj w grafice był wykrzyknik, odinstalowałem, zainstalowałem nowe sterowniki, wykrzyknik zginął i dźwięk się pojawił, ale dzisiaj nadal go brak.

      Usuń
  4. Mam jeszcze pytanie, czy dokupienie osobnej karty dźwiękowej rozwiąże mój problem? Nie chce rezygnować z Win 7 a codzienna zabawa w instalowanie tego samego zabija radość z użytkowania.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ok jestem po nowej instalacji sterowników. Wcześniej napisałem, że MU widnieje napis - urządzenie zgodne ze standardem HDA. Teraz po zainstalowaniu sterowników, zmienił się na - Realtek HDA. Czyli różnica jest, tylko czemu wywala te stery podczas wyłączania komputera?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze nie przychodzi mi do głowy co to dokładnie może być. Spróbuj na razie przywrócić działanie tego urządzenia bez przeinstalowywania sterowników, może jakiś inny sposób który opisałem powyżej zadziała. To by dało jakiś trop którym można podążać.

      Usuń
    2. Może spróbuj wyłączyć i włączyć sterownik w menadżerze urządzeń?

      Usuń
    3. Spróbuj jeszcze sprawdzić czy nie ma jakiegoś błędu lub ostrzeżenia w dzienniku systemowym (Panel sterowania\Narzędzia administracyjne\Podgląd zdarzeń). Przejrzyj wszystkie karty do daty ostatniego zniknięcia dźwięku.

      Usuń
    4. Problem chyba rozwiązany. A właściwe sam się rozwiązał. Nie wiem co się stało ale dźwięk jest już przy każdym uruchomieniu komputera. Może coś faktycznie nie współgrało ze sterownikami od grafiki i po ich odinstalowaniu się poprawiło, nie wiem. Dzięki za poświęcony czas, pozdrawiam!

      Usuń
  6. Witam mam nastepujacy problem :
    Podlaczylem komputer asus g74-sx do monitora takze asus przez kabel hdmi kiedy ogladam np youtube, slucham muzyki komputera dzwiek w laptopie lub sluchawkach jest ( dzwiek nie jest przesylany do monitora i nawet tak nie chce, poniewaz gram na sluchawkach), lecz gdy uruchamiam jakis porgram, w moim przypadku gre dzwiek zanika , w ogole go nie ma, minimalizuje gre odpalam youtube dzwiek jest (caly czas w sluchawkach) . Drugim problemm jest to , ze nie moge zmienic urzadenia domyslnego w panelu sterowania dzwiekiem. Po podlaczeniu monitora przez HDMI automatycznie urzadzeniem domyslnym staje sie ten monitor i nie moge tego wylaczyc . Wie ktos jak ten problem rozwiazac ?
    Ps. Windows 7

    Postepuje wdlg kroku 8 wpisuje w konsoli te komendy natomiast w jezyku polskim komenda jest poprawna w ang. wystepuje jakis blad i nadal nie moge wylaczyc urzadzenia domyslnego (po podlaczeniu urz. domyslnym jest auotmatycznie monitor a chce zeby to byly glosniki komputera)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Problemem w grach może być DirectX. To on jest odpowiedzialny najczęściej za dźwięk w grach. Spróbuj najpierw wysłać uruchomić Narzędzie diagnostyczne DirectX. Można to zrobić wpisując w oknie Uruchom (Win+R) polecenie dxdiag. Na zakładkach z dźwiękiem sprawdź czy wszystko jest Ok.

      Jeśli chodzi o krok 8 to trzecie słowo to nazwa grupy lokalnej, więc jeśli masz polski system to jest to Administratorzy, a jeśli angielski to Administrators.

      Usuń
  7. Mi się też nie udało rozwiązać problemu, wszystkie sterowniki mam zainstalowane, wszystko cacy gra z jedną kością RAM, a jeśli włożę drugą kość to problem. Czytałem coś o zmianie częstotliwości kości RAM ale nie wiem jak i czy to w ogóle pomoże, doradźcie coś, dzięki

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję za pomoc udało mi się naprawić ❤️

    OdpowiedzUsuń